9 września, 2024
praca w biurze

Hejt w głównej mierze kojarzy się z agresywnymi i nienawistnymi działaniami, które występują w internecie. Czy takie zachowania mają miejsce także w miejscu pracy?

Szkodliwość hejtu

Hejt to bardzo nieprzyjemne zjawisko, które wpływa negatywnie na psychikę osoby dotkniętej taką sytuacją. Objawia się przede wszystkim nieuzasadnioną krytyką, agresywnym i negatywnym nastawieniem do konkretnego pracownika. Cierpią na tym relacje zespołowe, wydajność oraz atmosfera staje się nie do wytrzymania. Nic więc dziwnego, że taka osoba unika pracy, staje się nieobecna myślami oraz nie jest w stanie nadążyć za grupą. Z czasem prowadzi to do problemów psychicznych i może doprowadzić do różnorakich kłopotów ze zdrowiem.

W jaki sposób hejt objawia się w miejscu pracy?

Warto zauważyć, że hejt występuje w nieco odmiennej formie w miejscu pracy. Z tego też powodu nie zawsze łatwo go dostrzec lub zrozumieć. W praktycznie każdym przedsiębiorstwie pojawiają się chwilowe spięcia na linii pracownik – pracodawca lub przełożony. Jest to całkowicie normalne. Problem pojawia się wtedy, gdy zatrudniony staje się celem niesłusznych ataków, oskarżeń, krytyki i agresji. Szczególnie jeśli dotyka ona w szczególny sposób taką osobę, bo dotyka jego bardzo osobistych kwestii. Szykany i represje stają się coraz częstsze, a pracownik czuje, że nie jest w stanie nic zrobić, ponieważ nie chce stracić pracy lub wierzy w to, że problem po pewnym czasie zniknie.

Warto zauważyć, że podobna sytuacja może mieć miejsce także w przypadku konfliktu między między dwoma pracownikami. Nierzadko w takim przypadku inni pracownicy starają się to załagodzić, więc rzadko kiedy następuje poważna eskalacja takiego zjawiska.

Jak przeciwdziałać hejtowi w pracy?

Warto uświadomić wszystkich pracowników odnośnie tego, że mogą zgłaszać problemy bezpośrednio do przełożonego, a najlepiej jeśli będzie możliwość anonimowego zgłaszania takich nadużyć. Wiele firm stosuje specjalne skrzynki do których można wrzucać informacje o dostrzeżonych niepokojących sygnałach. W ten sposób osoba odpowiedzialna za sprawowanie kontroli będzie w stanie dostrzec pewne symptomy i zaradzić sytuacji kryzysowej.

Skutecznym rozwiązaniem, które może przeciwdziałać takim zdarzeniom jest rozbudowany regulamin dostępny w widocznym miejscu w przedsiębiorstwie. Zbiór zasad, który przestrzegany może stanowić poważną barierę przeciwdziałania konfliktom i powstawaniu hejtu. Nie może w nim zabraknąć informacji na temat konsekwencji poszczególnych działań, na przykład w postaci zwolnienia dyscyplinarnego. Powinna być promowana zasada zakładająca zero tolerancji dla takich zachowań.

Ciekawym pomysłem jest regularnie badanie satysfakcji z pracy. Pracownicy wypełniają anonimowo ankiety na podstawie których pracodawca ma wgląd w to jaka atmosfera panuje w przedsiębiorstwie. Dzięki temu kadra kierownicza jest w stanie dużo wcześniej oszacować to jakie kroki należałoby podjąć, aby poprawić sytuację i zapobiec narastającym konfliktom.

Więcej na temat hejtu w miejscu pracy można przeczytać w tym artykule: http://www.przytulhejtera.pl/czy-zjawisko-hejtu-moze-wystepowac-w-pracy-zawodowej/.

Dodaj komentarz