Marka firmy ma bezpośredni wpływ na kreowaniu jej dochodowej wartości. Chociaż zaliczamy ją do aktywów niematerialnych, ma bezpośrednie przełożenie na sukces rynkowy firmy. Oszacowanie wartości marki nie należy jednak do najłatwiejszych zadań.

Najdroższe marki świata

Na liście najdroższych marek świata znajdują się takie firmy jak Coca-Cola, Microsoft, IBM, Disney, Toyota, McDonald’s czy Mercedes. Ich wartości podawane w mln USD.

Po co wyceniać markę?

Każda marka podlega wycenie. Jest to szczególnie istotna wtedy firma przygotowuje się do fuzji lub przejęcia. Kupujący markę chce dokładnie znać jej wartość, a sprzedający cenę. Wycena marki przydaje się jednak również w innych obszarach, między innymi:

  1. Podczas wdrażania procesu zarządzania

  2. Podczas opracowywania kampanii promocyjnej firmy

  3. Podczas zmiany asortymentu produktowego

  4. Podczas starania się o kredyt w banku

 

Podczas spraw w sądzie w sytuacji, kiedy miało miejsce nielegalne wykorzystanie twojej marki przez innych

 

Dochodowe i niedochodowe metody wyceny marki

Do metod dochodowych zalicza się:

  • metodę zysków ekonomicznych

  • metodę premii cenowej

Do metod niedochodowych zalicza się:

  • metodę kosztową

  • metodę porównań

  • metodę zwolnienia z opłaty licencyjnej