Sprzedaż przedsiębiorstwa

Sprzedaż przedsiębiorstwa ma miejsce zazwyczaj w dwóch sytuacjach:

  • Sytuacja pierwsze – właściciel firmy nie chce dalej prowadzić firmy

  • Sytuacja druga – właściciel firmy nie może dalej prowadzić firmy

Sprzedaż przedsiębiorstwa należy rozpocząć od oszacowania, ile warta jest firma. Najczęściej stosuje się w tym celu trzy metody: porównawczą (polega na porównaniu wyników finansowych do analogicznych firm), dochodową (szacuje się wartość sumy przyszłych dochodów) oraz majątkową (oblicza się ją odejmując od wartości majątku wartość zobowiązań)

Chce sprzedać firmę, co dalej?

Przyszły inwestor będzie chciał na pewno zdobyć od Ciebie jak najwięcej informacji, aby przekonać się, czy jego decyzja o kupnie firmy jest słuszna. Dlatego:

  1. Przygotuj wycenę firmy (najlepiej skorzystaj z pomocy doradców finansowych)

  2. Uporządkuj dokumentacje firmową

  3. Przygotuj sobie odpowiedzi na pytania dotyczące trudnych spraw związanych z twoją firmą

  4. Podpowiedź przyszłemu właścicielowi dalszą strategię rozwoju firmy

Dzięki temu zyskasz wiarygodność w oczach kupującego, a on zyska przeświadczenie, że ryzyko związane z zakupem twojej firmy jest tak naprawę minimalne.

Jak sprzedać firmę, aby było to opłacalne?

No cóż, jednym słowem musisz znaleźć sensownego inwestora, nie łudź się że ten zapuka do drzwi twojej firmy sam, oferując Ci niebotyczne kwoty. Pewnie zapytasz więc: gdzie go znaleźć? Mamy dla Ciebie kilka podpowiedzi:

Wskazówka pierwsza – nie ograniczaj się do rynku lokalnego, szukaj na całym świecie

Wskazówka druga – zorganizuj aukcje, która pokaże że inwestor ma konkurentów

Znalazłeś inwestora? Sporządź umowę

Jeśli udało Ci się znaleźć inwestora zainteresowanego kupnem twojej firmy, kolejnym krokiem jest zawarcie umowy pomiędzy Wami. Umowa sprzedaży oprócz danych kontrahentów powinna zawierać szczegółowe informacje na temat majątku firmy, posiadanych koncesji czy też praw autorskich.